۱۳۸۷ شهریور ۲۱, پنجشنبه

گامبی ها (قسمت پنجم - لیتوانی )

گامبی لیتوانی

دانیل کینگ : در اولین باشگاه شطرنجم , جوانی بود که خیلی علاقه به گامبی لیتوانی داشت :

1 e4 e5 2 Nf3 f5

این ادامه مناسبی نیست . ا زاو خواستم تا ادامه معمول 2…Nc6 را بازی کند و سپس با گشایش مورد علاقه ام ، اسپانیایی او را شکست دادم . البته می دانستم که لیتوانی بد است ولی علت آن را نمی دانستم . با حرکت دوم ، تحت فشار قرار می گرفتم.
هنگامی که می دانیم یک گامبی محبوبیت کمی دارد ، احساس می کنیم باید به حریف برای آزمایش چیزی که خیلی مشکوک است درسی دهیم تا اشتباهش را ثابت کنیم . تجربه من مي گويد ، این یک اشتباه بزرگ است . وضعیت صفحه بعد از حرکات زیر بدست می آید :

1 e4 e5 2 Nf3 f5 3 Nxe5 Nc6

شاخه ای از لیتوانی که بسیاری را در وضعیت دشواری قرار داده است .
وقتی وضعیت ( پوزسیون ) را به رونان نشان دادم ، فوراً جواب داد : « آیا این یک شوخی است ؟
چرا+ 4Qh5 را بازی نکنیم » . با کیش وزیر از نظر نیرو برتری می گیریم و قطعاً محکم است ولی من آن را بازی نمی کنم . بازی در حال وارد شدن به حرکات تصادفي است و کلاً براحتی می توان مرتکب اشتباه جدی شد بویژه اگر سیاه ابتکار عمل را بدست داشته باشد .
پس از :

4…g6 5 Nxg6 Nf6 6 Qh4 hxg6 7 Qxh8 Qe7

سیاه به بهای یک تعویض در گسترش پیش افتاده است . وزیر سفید به حاشیه رفته است و شاهش هنوز قلعه نرفته است . رایانه ممکن است با این بازی بگریزد ولی من نمی توانم.

ماجراجویی وزیر را فراموش کنید . من خودم را با گسترش قانع می کنم . از وضعیت دیاگرام :

4 Nxc6 dxc6 5 d4

سیاه حتی نمی تواند پیاده اش را با ادامه زیر پس بگیرد :

5…fxe4

چرا که 6 Qh5+ بسیار محکم است .
همین استراتژی برای ادامه اصلی این گشایش بکار می رود : واقع بین باشید و برای برتری پوزسیونی تلاش کنید . بنابراین بعد از :

1e4 e5 2Nf3 f5 3 Nxe5! Qf6

من دوست دارم تا بصورت زیر که توسط برونشتین پیشنهاد شده ادامه دهم :

4 d4 d6 5Nc4 xe4 6 Be2!

نکته پنهان در این حرکت متواضعانه این است که از قرار گرفتن وزیر سیاه در موضع فعال g6 جلوگیری می کند . اغلب سفید با پیش بردن پیاده اش به d5 ادامه می دهد تا از حمایت پیاده e جلوگیری کند . تفریح سیاه به بهای سنگيني براي او منجر شده است .
اگر شما به بررسی این گشایش اصرار دارید ، کتاب « گامبی لیتوانی زنده است » اثر « تونی کاستن » بواقع بررسی بی طرفانه و جالبی است .


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر