۱۳۸۷ بهمن ۱۵, سه‌شنبه

تعویض در شطرنج (3)


Ashton-King, 4NCL 2006
نوبت سیاه


مبحث تعویض در شطرنج را با یک وضعیت پیچیده ترپی می گیریم .
رونان بنت : این اصل که هرچه مهره های کمتری در صفحه باقی باشد پیاده های منفرد آسیب پذیر ترند ، سیاه را ناگزیر می کند تا از تعویض اجتناب کند . اما اصول یک چیزند و انتخاب های های صحیح چیز دیگر. وزیر سیاه دقیقا کجا می تواند برود ؟ اگر :
1...Qb6

آنگاه سفید ادامه زیر را انجام میدهد :

2 Rxd8+ Rxd8
(2...Kxd8 3 Qb8+) خوشایند به نظر نمی رسد
3 Qxe6+
یک پیاده از دست داده و به احتمال نتیجه ای عاید سیاه نخواهد شد .

اما ادامه زیر چطور ؟ :

1...Qf7
آن گاه اگر :

2 Rxd8+ Rxd8
( 2...Kxd8?? 3 Qb8+ Kd7 4 Ne5+ )

وزیر سیاه از دست خواهد رفت .

3 Qxe6 Qxe6 4 Rxe6 Bxg2

سیاه پیاده را پس گرفته و مترصد تساوی است . شاید این ادامه برای سیاه بد نباشد .
اگر سیاه وزیرها را تعویض کند چه اتفاقی می افتد ؟

1...Qxe5 2 Nxe5 Bxg2 3 Rg1


و پس از حرکت فیل سیاه ، سفید پیاده خود را با Rxg7 .3پس می گیرد . تعویض رخ ها نیز در d1 و d8 امکان پذیر است ولی فکر نمی کنم که تغییر چندانی را ایجاد کند و وضعیت به همان شکل به نظر می رسد . مطمئنم که دانیل به من خواهد گفت من نکته ای را از دست داده ام ولی در این وضعیت من نمی دانم که چرا تعویض وزیر ها خوب نیست .

دانیل کینگ
: فکر کردن رونان در جریان بازی به همان اندازه من است . با این همه امکان تعویض ، این یک وضعیت گیج کننده است و من بهترین راه حل را نیافتم . اولا : به ذهنم خطور نکرد که وزیر را از c7 حرکت دهم .وزیر سفید در موقعیت محکمی قرار دارد که سیاه باید برای آن فکری بکند . من تعویض وزیر ها را بررسی کردم ولی بطور غریضی از این که اسب سفید را در مرکز صفحه ببینم احساس بدی کردم.
من فورا 1...Bxg2 را بازی کردم ، بدون این که به 2 Rxd8+ توجه کنم که مرا شدیدا تحت فشار قرار داد . من نمی توانستم رخ حریف را با شاه پس بگیرم چون شاه را بدون نیروهای کامل دفاعی در معرض حمله قرار می داد و در صورت :

2...Qxd8 3 Qxg7

سفید پیاده را با فشار بیشتری پس می گرفت .
بنابر این مجبور بودم که 2...Rxd8 را بازی کنم و پس از 3 Qxe6+ بازی به سمت مساوی پیش رفت .

در عوض من با انتخاب صحیح زیر صاحب یک پیاده اضافی می شدم .
1...Rxd1+, 2 Rxd1 Bxg2


که این کار نیاز به محاسبه عمیق دارد و اگر من این حرکت را محاسبه می کردم قطعا آن را انجام می دادم . اما با واگذاری یک ستون باز احساس ناخوشایندی به من دست می داد .

۱ نظر:

  1. با سلام خدمت دوست بزرگوارم در يكي از محبوب ترين پايگاه هاي اينترنتي شطرنج در رابطه با رويداد بزرگ تاريخ شطرنج ايران مقاله اي را به نگارش در آورده ام كه در وبلاگم موجود مي باشد اگر صلاح دانستيد با چاپ آان حقير را مفتخر گردانيد...من الله توفيق مهدي سرستيان www.politicchess.blogfa.com
    نام مقاله : كارپف قائم مقامي تگزاسي ترين فيلم تاريخ شطرنج ايران

    پاسخحذف