۱۳۸۷ بهمن ۲۴, پنجشنبه

توپالف پیش از نبرد نامزدی قهرمانی جهان با کامسکی


توپالف رویاریی با کامسکی بسیار مشکل خواهد بود

دوشنبه آینده مسابقه بین وسلین توپالف و گاتا کامسکی در صوفیه آغاز خواهد شد . همراهان توپالف در پایتخت بلغارستان اقامت کرده اند و کامسکی و دستیارانش امروز به بلغارستان خواهند رسید .
توپالف بلغاری که در اسپانیا زندگی می کند ظاهرا از امتیازات میزبانی رضایت دارد . البته او می گوید در این بین زیان هایی نیز متوجه او خواهد بود و این مسابقه بسیار دشواری خواهد بود .
مصاحبه با وسلین توپالف در ارتباط با با رویارویی آتی او با کامسکی
مصاحبه گر : داگوبرت کوهلمیر
دوشنبه 16 فوریه آغاز فینال نامزدی قهرمانی جهان بین وسلین توپالف و گاتا کامسکی خواهد بود که در صوفیه بلغارستان برگزار خواهد شد . توپالف که اصلیت بلغاری دارد ( ولی در اسپانیا زندگی می کند ) و استاد بزرگ آمریکایی گاتا کامسکی ( که اصلیت او از نوکزنتسک روسیه می باشد – او از یک خانواده تاتاری و نام او در اصل گاتائولا کامسکی می باشد ) در 8 بازی به رقابت خواهند پرداخت . جایزه این مسابه 250000 دلار و برنده در سال جاری به دیدار قهرمان فعلی جهان ویسواناتان خواهد رفت .
همراهان توپالف از یک هفته قبل در صوفیه به سر می برند در حالی که گاتا کامسکی و گروهش امروز به بلغارستان خواهند رسید ( 5 شنبه 12 فوریه ) . قهرمان سابق جهان در هتل 5 ستاره کمپینسکی زورافسکی اقامت کرده است و کامسکی در هتل 5 ستاره هیلتون درست در همان خیابان محل برگزاری این رویارویی ( سالن شماره 6 کاخ ملی فرهنگ ) اقامت خواهد کرد .

داگوبرت کوهلمیر : مسابقه شما و کامسکی ابتدا قرار بود در نوامبر گذشته در لووف اوکراین برگزار شود . در عوض هر دوی شما در المپیاد شطرنج درسدن آلمان شرکت کردید . چه اتفاقی افتاد ؟
توپالف : برای مدت زیادی این مسئله در پرده ابهام بود و وقتی این مسابقه در اوکراین لغو شد من توانستم در المپیاد درسدن شرکت کنم تا به هم تیمی های خود کمک کنم و قائدتا کامسکی نیز با همین اقبال روبرو شد تا تیم آمریکا را همراهی کند . برای من مشخص شد که لووف قطعا قادر به برگزاری مناسب این رویارویی نامزدی نخواد بود .
داگوبرت کوهلمیر : مشکل پیشنهاد لووف در چه بود ؟
آنها فقط حرف می زدند و کار خاصی انجام نمی دادند . بنابراین زمان در حال سپری شدن بود و هیچ چیز خاصی اتفاق نیافتاد .

سازمان دهندگان اوکراینی در پذیرفتن وعده های توخالی یک شیاد که پیشنهاد 750000 دلاری را برای این مسابقه داده بود اشتباه کردند . واقعیت روشن بود و سازماندهندگان و فیده در بررسی دقیق آنها قصور کردند . هیچ ضمانت بانکی یا چیز دیگری وجود نداشت .

اما اکنون شما برای مبلغ پایین تری بازی خواهید کرد ؟
درست است ولی از سوی دیگر این فینال قهرمانی جهان نیست . من حاضر به مسابقه طبق این شرایط هستم . طبعا دوست داشتم تا جایزه بزرگتری بود ولی بدلیل بحران های مالی غیر ممکن است که بیش از 250000 دلار در بلغارستان پیدا کنیم . بخش زیادی از این مبلغ را وزارت ورزش تامین کرده و بقیه از سوی اسپانسر های خصوصی تامین می شود .

به چه شکلی باری مسابقه آماده شدید ؟

فکر کنم من هرکاری لازم بود در ماهه های گذشته انجام دادم . در دسامبر من اولین سوپر تورنمنت در نانجینگ چین را که به شکل زیبایی ترتیب یافته بود بردم . با این پیروزی من توانستم جایگاهم را بعنوان رتبه اول در رده بندی جهانی شطرنج تثبیت کنم . بعد از آن من در اسپانیا بودم و بطور کامل برای آمادگی ام برای این مسابقه در صوفیه تمرکز کردم .
آیا در بهترین وضعیت برای مسابقه هستید ؟
همینطور است . برای من بسیار مهم است تا در بهترین شکل در صوفیه باشم . بدلیل اینکه شما سطح بالایی از شطرنج را به نمایش بگذارید باید از نظر روحی و جسمی بخوبی آماده شوید . در سن من این مشکل چندانی نیست . آناند 6 سال از من بزرگتر است و در بهترین سطح بازی می کند .

کدام استاد بزرگان به شما در صوفیه کمک خواهند کرد ؟
من سه دستیار دارم : هموطنم ایوان چیپاروف ، بازیکن اسپانیایی فرانزیسکو والیو و استاد بزرگ هلندی اروین ال آمی .

بخت خود در مقال کامسکی را چطور ارزیابی می کنید ؟
من انتظار ندارم که مسابقه آسانی باشد . نبرد سختی خواهد بود ولی من باور دارم که من برنده خواهم شد . اگر چه چون ما 8 مسابقه می دهیم نباید مرتکب اشتباهی شوم . برتری ریتینگ برای پیروزی کافی نیست .
نقطه قوت حریف شما چیست ؟
گاتا کامسکی جنگجوی بزرگی است و اعصابی فولادین دارد . بعد از یک وقفه طولانی او دوباره به سطح اول شطرنج باز گشته است . او مطمئن است که مرا تحت فشار زیادی قرار دهد . در حین آمادگی ام من سعی کردم نقاط ضعف او را پیدا کنم ولی این که قادر به استفاده از آنها باشم در جریان مسابقه روشن خواهد شد .

آیا مسابقه در صوفیه که زادگاه شماست امتیازی برایتان در بر دارد ؟
اگر شما موفق باشید ، مسابقه در وطن همیشه لذت بخش است . از سوی دیگر می تواند زیان هایی را هم در بر داشته باشد چون انتظارات هموطنان من زیاد است و فشار بسیار بالاست . من این وضعیت را در مسابقات استادی ام تل در بلغارستان تجربه کرده ام . مشکلی برای مسابقه نامزدی برای من در یک کشور خارجی وجود ندارد .

فیده در حال آزمایش قوانینی برای سیستم قهرمانی جهان است . کدام شکل را شما ترجیح می دهید ؟
از دید من 3 گزینه امکان پذیر است : رویارویی دو جانبه بین 2 بازیکن ، در قالب تورنمنت و سیستم حذفی . هر سه گزینه برای من خوب است ولی هنگامی که شما یک سیستم را آزمایش می کنید باید آن را به پایان برسانید . این مهم ترین نکته است . اگر فدراسیون جهانی شطرنج به سادگی این قوانین را در جریان برگزاری یک سیستم تغییر دهد همانطور که قبلا هم این کار صورت گرفته است ، باعث از دست دادن اعتبار خود خواهد شد . فیده نباید تعجب کند اگر بازیکنان برجسته سیستم قهرمانی جهان را ترک کنند .

منبع : سایت chessbase

۳ نظر:

  1. مصاحبه خواندنی بود

    پاسخحذف
  2. بدور از هیاهو و هو و جنجالهای کاذب برای این و آن ، مطالب خواندنی مینویسید و ترجمه میکنید که بسیار قابل استفاده است. البته پروفایل وبلاگتان کمی آماتوری است که از نظر من اشکالی ندارد ولی معمولآ در کشوری که ظواهر در آن حرف اول و آخر را میزند معمولآ این لوگو و پروفایل جدی گرفته نمیشود. خارج از شکل ظاهری ارائه مطالب ، محتوای آن بسیار خواندنی است.

    پاسخحذف
  3. سلام وبلاگت قشنگ به وبلاگ ما هم سر به زن اگه دمیخوای پیوند کنیم پیغام بده

    پاسخحذف