۱۳۸۷ بهمن ۱۷, پنجشنبه

تعویض در شطرنج (4)


ایوانچوک ( سفید ) - آدامز ( سیاه )
فرانکفورت 2000

در آخر بازی ، تعویض سوار ها پیامد های غیر قابل بازگشتی را دارد . سفید در حرکت آخر خود 1 h3 را بازی کرده است . سیاه چگونه باید به این حرکت پاسخ دهد ؟
رونان بنت : حرکت آخر سفید به نظر من یک اشتباه جدی است و فکر می کنم ، بتوانم ببینم که چطور سیاه برتری بگیرد . ولی اول ، بگذارید نگاهی به انتخاب های احتمالی سیاه داشته باشیم .

1...gxh3

این حرکت بطور واضح بد است . چرا که بعد از2 .Rh4 ، سفید پیاده h3 را گرفته و بازی احتمالا به تساوی می انجامد .
آیا در حرکت 1...h4 ایده فریب دهنده ای وجود دارد ؟ این طور به نظر نمی رسد . چون 2 Rxg4 به هر گونه رویا پردازی پایان می دهد .

خوشبختانه ادامه روشن تری وجود دارد :


1...Rd4

اکنون سفید با مشکل بزرگی روبروست . تعویض در d4 هم دیوانگی است :

2 Rxd4 cxd4 3 hxg4 hxg4 4 Kd2 Kc6 5 Kd3 Kd5

که به طور حتم سیاه برنده است .
آیا سفید حرکت بهتری دارد ؟

2 hxg4

که با ادامه زیر از سوی سیاه با شکست مواجه می شود .

2...Rxf4 3 gxf4 h4

سیاه پیاده خود را زودتر و با کیش وزیر می کند . تنها انتخاب مناسب سفید 2 Rf1 است که اگر من بطور صحیح محاسبه کرده باشم ، حرکت فریبنده h4… حالا بدرد می خورد :

2...h4 3 gxh4 gxh3 4 Rh1 Rxh4

و بامیخکوب شدن دائمی رخ سفید ، شاه سیاه با قدرت وارد بازی خواهد شد . سفید بعد از ادامه زیر نیز کار بهتری نمی تواند انجام دهد .

3 hxg4 hxg3 4 Rg1 Rxg4

دانیل کینگ : خوب محاسبه کردی . بازی حقیقی این طور ادامه یافت .

1...Rd4 2 Rf2 h4! 3 hxg4 hxg3 4 Rg2 Rxg4 5 Kd2 Kc6 6 Ke3 Kb5 7 Kf3 Rg8 8 a3 a5 9 Kf4 a4 10 bxa4+ Kxa4

و سفید تسلیم شد چون شاه سیاه پیاده c خود را به سمت وزارت هدایت خواهد کرد . این یک مثال نمونه است که رخ قادر به حمایت از پیاده خودی از پشت سر می باشد : رخ سفید بطور غیر فعالی مجبور به دفاع است و این امربا دادن زمان به شاه سیاه ، او را قادر می سازد تا در جناح دیگر حمله ور شود . پیاده g را نمی توان گرفت چرا که آخر بازی شاه و پیاده برای سفید نا امید کننده و بازنده است .
تمایل ایوانچوک به تعویض پیاده های جناح شاه غیر قابل باور بود . با فقط باقی ماندن پیاده های جناح وزیر ، پیاده اضافی سیا ه هیچ ارزشی نخواهد داشت ، اما در ابتدا او باید شاه خود را به پیش ببرد و آن گاه سیاه با پیاده های دو پشته خود کاری از پیش نخواهد برد . آدامز بدرستی درک کرد که برای اجتناب از مساوی باید سریعا واکنش نشان دهد و بنابراین ...Rd4 و سپس حرکت زیرکانه ... h4 را پیدا کرد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر