۱۳۸۷ بهمن ۲۰, یکشنبه

تعویض در شطرنج ( 5)


نوبت سفید
آیا او باید پیاده ها را در e5 تعویض کند ؟

رونان بنت : این یکی از شاخه های اصلی دفاع فیلیدور است . ولی حتی اگر من با این تئوری فیلیدور آشنا نیز نبودم با آگاهی ازاصول از تعویض اجتناب می کردم . سفید چه چیزی از تعویض عایدش می شود . بهتر این است که سیاه تشویق شود تا ... exd4 را بازی کرده و سرمایه گذاری خود در مرکز را به حراج بگذارد .
ولی بگذارید ببینیم اگر سفید 7 dxe5 را انتخاب کند ، چه اتفاقی می افتد ؟ اگر من مهره سیاه را داشتم احتمالا 7... Nxe5 را بجای 7 ...dxe5بازی می کردم . حالا سیاه یک سوار در مرکز دارد که فیل سفید را در c4 تهدید می کند و در ضمن قطری را نیز برای فیل سفید رو خود باز کرده است .

سفید یا باید بار دیگردر e5 دست به تعویض بزند و یا باید فیل خود را به خانه e2 بازگرداند در غیر این صورت 8 ... Bg4 آچمزی ناخوشایندی را برایش رقم خواهد زد . به نظر من با انتخاب راه های دیگری سیاه می تواند گسترش خود را بدون مشکلات چندانی به اتمام رساند . امیدوارم دام های آشکار و البته وحشتناک از چشم من دور نمانده باشد .

دانیل کینگ : دامی در کار نیست . تعویض در e5 بازی سیاه را فعال کرده و اشتباه است . 7... Nxe5 پاسخ مناسبی نیست . ولی 7... dxe5 تنش را بیشترنگه می دارد . بازی آلخین – اونسون ( کیف 1916) این طور ادامه یافت :

8 Bg5 c6 9 a4 Qc7 10 Qe2 Nc5 11 Ne1 Ne6 12 Be3 Nd4


و با اشغال پایگاه مرکزی ، وضع سیاه خوب به نظر می رسد .
من تردید دارم که بازیکنان زیادی با رونان موافق باشند و از این که تعویض برتری سفید را از بین می برد ، بخوبی آگاهند. تنش در مرکز با تعویضی بی موقع از بین رفته است . ولی تئوری یک چیز است و واقعیت چیز دیگری است . بازیکنان اغلب این تعویض را انجام می دهند . و این ساختار های پیاده نه تنها در این نوع گشایش بلکه برای مثال اغلب از شروع اسپانیایی پدید می آید .
همیشه دلیلی وجود دارد که معمولا تعویض انتخاب های پویای (دینامیک ) سیاه را از بین برده و مطمئن است .
در صورتی که مطمئن نیست . سوار های سیاه آزادی عمل بیشتری یافته اند و سفید برتری فضای خود را از دست داده است . مهم ترین نکته در این نوع وضعیت ها این است که بر اعصاب خود مسلط شوید و تنش را حفظ کنید . 7 .Re1 بهترین انتخاب برای حمایت از e4 است ( من 7. Qe2 را بدلیل ... Re8 و فشار زیادی که بر ستون e وارد می شود دوست ندارم ) و اگر سیاه ...c6 را بازی کرد همیشه آن را با a4 پاسخ دهید تا از ... b5 حریف جلوگیری کند . بهترین سیاست سفید اتخاذ روش انقباضی است .
امیدوارم سلسله بحث های تعویض که از سوی استاد بزرگ دانیل کینگ ارائه شد کمک مفیدی برای علاقمندان فراهم آورده باشد .
تا مبحث بعدی
بدرود

۱ نظر:

  1. با سلام و خسته نباشيد و تبريك عيد نوروز و آرزوي سالي خوب براي شما.
    مديريت سايت آموزشگاه شطرنج انديشه
    اولين آموزشگاه شطرنج در بوشهر
    WWW.adnishechess.ir

    پاسخحذف