۱۳۸۷ آذر ۲۴, یکشنبه

آخر بازی های پایه ای رخ

بی تردید آخر بازی هایی رخ بشترین امکان وقوع را در صفحه شطرنج دارند و نظر به اهمیت آنها که در عین ساده بودن بازی دارای دشواری ها و پیچیدگی های خاص خود بوده و یکی از ضروری ترین ابزار های شطرنج بازان و بخصوص نونهالان عزیز کشورمان می باشد . به مرور وضعیت های خاصی از این نوع آخر بازی به کلیه خوانندگان وبلاگ آموزش شطرنج تقدیم می کنیم. باشد که گامی هرجند کوچک در راه خدمت به شما برداشته باشم. از خوانندگان محترم این وبلاگ خواهشمندم با نظرات و پیشنهادات و انتقادات سازنده مرا در این راه یاری نمایند.


علی قائم مقامی




1- وضعیت فیلیدور


نوبت سیاه


در دیاگرام 1 ؛ در صورتی که نوبت با سیاه باشد بازی مساوی است

1...Rb6

سفید نمی تواند شاهش را به جلو ببرد و اگر تلاش کند تا رخ خود را به عرض ششم برساند تا به شاهش اجازه پیشروی دهد ، سیاه با تعویض رخ ها یک وضعیت مساوی را در آخر بازی رقم خواهد زد . و تنها راهی که برای او باقی می ماند پیشروی پیاده با انجام f6 است که تهدید Rg6 در حرکت بعد و ایجاد تهدید مات کردن سیاه را بدنبال خواهد داشت.

اکنون سیاه باید رخ خود را به عقب برگردانده تا بتواند حمله هایی را بصورت عمودی( در ستون ) علیه شاه سفید تدارک بیند .

2...Rb1 3.Kg6 Rg1+


شاه سفیدهیچ راهی برای فرار از کیش های متوالی رخ سیاه ندارد. هیچ خانه ای نیز برای مخفی شدن پشت پیاده وجود ندارد و در صورتی که بخواهد از این کیش های متوالی با عقب نشینی به طرف رخ فرار کند مجبور است که پیاده خود را بدون حمایت رها کند . در این هنگام سیاه می تواند این پیاده را مورد حمله قرار داده و بگیرد.

2- وضعیت فیلیدور با پیاده رخ

نوبت سیاه

در دیاگرام 2 کار سیاه بسیار آسان تر است

بعد از :


1...Rb6

راهی برای پیشروی شاه سفید وجود ندارد و حتی بعد از h6 نیز بازی مساوی است .

د روضعیت بالا سیاه همچنین می تواند با Rb8 بازی را مساوی کند. سپس او رخ خود را به تناوب در خانه های b8 وc8 جابجا کرده و سفید کار خاصی نمی تواند انجام دهد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر