۱۳۸۷ دی ۱۰, سه‌شنبه

راز برتری مردان بر زنان در شطرنج

بررسی منتشر شده توسط انجمن رویال نشان می دهد که برتری مردان بر زنان در شطرنج در سطوح بالا با جمعیت آماری ( تعداد بازیکنان ) قابل توجیه است . بدلیل این که مردان بسیار بیشتر از زنان بازی می کنند در نتیجه نفرات بیشتری در سطوح بالا خواهند داشت .
زنان در بسیاری از کارها از مردان بهتر هستند ولی بر اساس گزارش منتشره توسط انجمن رویال ، شطرنج یکی از آنان نیست . نیازی به توضییح نیست که موضوع تفاوت های جنسی ، موضوعی بحث بر انگیز است . آنهایی که می خواهند دلیل بیاورند مردان از زنان باهوش ترند شطرنج را بعنوان یکی از دلایل خود ذکر می کنند . اگرچه دختران نیز ظاهراً می توانند بازی کنند ولی تاکنون هیچ زنی قهرمان دنیای شطرنج نبوده است . اما قبل از این که به دلایل بیولوژیکی و یا فرهنگی نگاه کنیم ، دانشمندان می گویند شما نیاز به آمار دارید .
به بازیکنان مطرح شطرنج بر اساس میزان عملکردشان مقابل سایر بازیکنان ریتینگ داده می شود . بنابراین دانشمندان ریتینگ 100 بازیکن برتر مرد و 100 بازیکن برتر زن از آلمان را مقایسه نموده اند . آنها دریافته اند که مردان عملکرد بهتری نسبت به زنان داشته اند . هرچند این اختلاف تقریبا بطور کامل با آمار قابل توجیه است یعنی این که هرچه جامعه ای بزرگتر باشد ، امتیازات بیشتری نصیبش می گردد . و چون مردان بسیار بیشتر از زنان بازی می کنند درنتیجه بهترین بازیکنان مرد از بهترین بازیکنان زن پراکندگی بیشتری دارند . در صورتی که زنان بیشتری بازی کنند تعدادی از آنان می توانند به سطوح بالا دست یابند .

۱ نظر:

  1. سلام
    من معتقدم نه زنها و نه مردهابرتر نیستند.(هرکدام در کار هایی مهارت دارند)ولی چرا این وسعله مد شده که همش از زنها بگن:(زنان در بسیاری از کارها از مردان بهتر هستند...)یا توجیه کنن که این استعداد به خاطر تعداد بیشتر مردهاست.
    انگار هر کی اینطوری بگه روشن فکره و هر کی نگه امل.همش تبلیغ از زنها!
    شده یه پز روشن فکری!

    پاسخحذف