۱۳۸۷ دی ۲۵, چهارشنبه

تعويض در شطرنج




تعويض در شطرنج

قبلا مباحثي در مورد استراتژي در شطرنج بيان شد . يکي از مباحث مهم در استراتژي اقدام به تعويض است . دانيل کينگ استاد بزرگ مشهور انگليسي و رونان بنت سلسله درس هايي در اين مورد در سايت گاردين ارائه کرده اند که بنا به اهميت موضوع و بخصوص براي کمک به قشر نونهال کشورمان که ممکن است در اين مورد کم تجربه عمل کنند ، اين مباحث را به مرور ترجمه و ارائه مي کنيم .
اميدوارم خواندن اين مطالب کمک خوبي به شما عزيزان باشد .
لطفا نظرات ، پيشنهادات و انتقادات خود را با پست الکترونيک و يا در قسمت ارائه نظرات با ما در ميان بگذاريد.

دياگرام 1


دانيل کينگ :ما هميشه اقدام به تعويض مي کنيم اما نمي دانيم که آيا درست عمل مي کنيم يا خير ؟ تعويض کردن ، تصميمي است که بر نتيجه بازي تاثير دارد . در تعويض ، محاسبه و ارزيابي دقيق از وضعيت هاي آينده نقش مهمي دارد و از اين رو کا رچندان آساني نيست . بگذاريد ببينيم « رونان » د ر اين مورد (‌دياگرام 1 )چگونه عمل مي کند.

رونان بنت :‌اولين چيزي که به ذهن من مي رسد ؛ اين است که ، سياه نبايد تعويض کند . دليل ساده اي هم دارد چون اگر وزير ها از بازي خارج شوند ، سفيد درجناح وزير موفق به ايجاد يک پياده رونده مي شود .
آنگاه بازي ممکن است اين گونه ادامه يابد :


1...Qxf3+ 2 Kxf3 f5 3 Kf4 g6



و حالا پس از :

4 Ke5

به نظر من سياه قطعاً شکست خواهد خورد .
شاه سفيد داراي پايگاه مرکزي محکم و مهمي مي باشد و سفيد مي تواند با انجام b3 و متعاقبا ً c4 ،‌ پياده رونده خود را ايجاد کند . اگر شاه سياه به جناح وزير رفته تا آن را متوقف کند ،‌ شاه سفيد به سمت پياده هاي جناح شاه حريف رفته و ضمن شکار آن ها ، پياده هاي خود را در اين جناح ارتقاء‌ مي دهد .
حال بايد ببينيم آيا سياه بختي براي ايجاد پياده رونده د رجناح شاه که داراي اکثريت پياده اي است ، دارد يا خير ؟
در صورتي که شاه سفيد در خانه e5 باشد ، خير. چرا که سياه را از g6-g5 محروم مي کند . در صورتي که به اين وضعيت رسيديم بهتر است تسليم شويم . چون ادامه آن به شکست مي انجامد .
من تنها يک راه ديگر براي ادامه مبارزه دارم :


1... Qc2+

ولي مشکل اينجاست که من آخر بازي وزير و پياده را به سختي مي توانم محاسبه کنم و واقعاً نمي دانم که از نظر تئوري برنده است ، مساوي است و يا به شکست مي انجامد ؟
تنها چيزي که مي توانم محاسبه کنم اين است که قادر به کيش دائم و يک مساوي اجباري براي سفيد هستم .

دانيل کينگ : در بازي اصلي سياه تعويض کرد و شکست سختي خورد . همانطور که رونان بنت توضيح داد ،‌ارزيابي از اين وضعيت ( پوزسيون )‌بعد از 1... Qc2+ مبهم است .
با حذف گزينه تعويض ما مجبور به کيش دادن هستيم . شايد سياه از حريف مطرح خود ترسيده و نمي خواسته وارد پيچيدگي ادامه زير شود :

2 Ke3 g6

(‌ براي خلاصي از خطرات عرض آخر )

3 Qa8+ Kg7 4 Qxa6.

تعويض اغلب تنش را کاهش مي دهد و در صورتي که تحت فشار باشيد ،‌ گمراه کننده مي باشد . سياه در اين جا بايد بر اعصاب خود مسلط مي شد .

در مباحث بعدي مسائل پيچيده تري در مورد تعويض مطرح خواهيم کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر