۱۳۸۷ دی ۱۴, شنبه

سخنی با جناب آقای زاهدی سرپرست جدید هیات شطرنج تهران

ضمن عرض تبریک و امیدواری جهت موفقیت در مراحل زندگی بنا به رسالت خویش و این که قطره ای از دریای جامعه شطرنج می باشم توصیه هایی خدمت شما می نمایم . امید است در طول این سه ماه موفق باشید و حداقل نظم کوچکی به این هیات آشفته تهران دهید و در صورتی که عمرریاستتان پر دوام بود خشت به خشت این ویرانه ای را که تحویل گرفته اید از نو بنا کنید .البته شاید پیشینیان شما طی این 13 سال خواسته اند ولی نتوانسته اند و شاید می توانستند و نخواستند که این بنا را مرمت کنند.شهری با 12 میلیون جمعیت و این هیات یکی از افسوس هایی است که من و سایر اعضای خانواده شطرنج تهران می خوریم . دریغا که عمری هدر رفت و در این بین چه استعداد هایی که آمدند و رفتند .استعداد های شطرنج در ایران و بخصوص تهران فراوانند ولی این وظیفه صیاد است که این مروارید ها را از این دریای خروشان صید کند و آنها را صاف و صیقل دهد و در ویترین زیبای قهرمانی به همگان نشان دهد.وقتی مسئولی اولویت چندمش شطرنج باشد چگونه می تواند یک مدیر ایده آل و مناسب باشد. چگونه می تواند این خیل استعداد هایی را که ممکن است حتی بعضی از آنها پول یک کلاس عمومی را هم نداشته باشند ، شناسایی کند . چگونه درد های شطرنج بازان و مربیان دلسوخته را درک کند .در این بین بدون این که از این همه استعداد و نیروی بالقوه موجود در تهران استفاده شود همگی سوختند و کنار رفتند و بدون شک اگر همین تعداد اندکی که شخصا و از طریق خانواده های محترمشان و مدارس شطرنج تهران که بصورت خصوصی و از روی علاقه اداره می گردند ،حمایت نمی شدند ، تهران این بضاعت اندک قهرمانی را هم نداشت . من بنا ندارم در این جا این و آن را مقصر بدانم . شاید مقصران بیش از یک نفر باشند . شاید بضاعت نفر پیشین همین بود ولی آن که بخواهد گذشتگان را ملامت کند و هر زمان که از او سوال شود و علت نابسمانی ها را جویا شوند تقصیر گذشتگان را پیش کشد باید او را بیشتر از قبلی ملامت کرد . هد هدی خوب یا بد هر که بود رفت اینک نوبت شماست تا توان خود را نشان بدهید براستی هیاتی که هنوز یک سالن مناسب برای این خیل عظیم ندارد . هیاتی که هنوز فاقد تشکیلات منسجم و در عصر اینترنت و ارتباطات فاقد یک سایت معتبر باشد . هیاتی که هنوز آمار صحیحی از شطرنج بازانش نمی داند چگونه می خواهد در کشور سری بین سر ها داشته باشد.هیاتی که نه تقویم دارد و نه برنامه . امروز را با امروز سر می کند و فردا را با فردا آیا می تواند خود را موفق جلوه داده و افتخارات احتمالی را هم حتما نتیجه تلاش خود بپندارد .هیاتی که برای کودکان و نوجوانان عزیز تهرانی و وقت و عمرشان کوچکترین ارزشی قائل نباشد و بجای روز های گرم و بلند و فرح بخش تابستان فصل سرما و برف و امتحانات زمستان را برای مسابقات برگزیند شایسته تعریف نیست . هیاتی که از دلسوختگانش چون مومنی ، باقری ، خاکپور ، تومانیان ، قربانی و ... کوچکترین استفاده ای نمی کند مثل فردی می ماند که بر کوهی از جواهر نشسته و با آنها بازی کودکانه می نماید .جناب زاهدی سه ماه که چه عرض کنم اگر سه روز هم بر مسندی بنشینید باید برنامه داشته باشید . و این برنامه را اگر صحیح بریزید چه خود بعدا رئیس هیات باشید و چه نباشید مطمئنا از نظر کسی پنهان نمی ماند . در وهله اول باید از کلیه پیشکسوتان تهرانی و نظرات و نصایح و راهکارهایشان مدد جویید . حقیر بعنوان یک فرد کوچک توصییه هایی را خدمت شما عرض می کنم و امیدوارم حتی المقدور در این برهه پایان سال با نظر کارشناسان این رشته بکار رود .
1- بدلیل وسعت شهر هیات را به 5 حوزه تقسیم کنید ( شمال ، جنوب ، مرکز ، غرب و شرق تهران بزرگ ) تا امور به نحو احسن انجام شده و شناسایی استعداد ها براحتی امکان پذیر شود .
2- تشکیل یک تقویم مناسب تا پایان سال و پیش بینی تقویم سال 1388
3- تشکیل سایتی برای هیات تهران . بدون شک زیبنده نیست که اکنون زنجان و خراسان و آذربایجان و بوشهر دارای سایت باشند و تهران داری یک سایت غیر فعال .
4- سرشماری و گرفتن آمار جامع از علاقمندان شطرنج در تهران و حومه . در این راه در صورت نداشتن نیرو می توانید از سایت های فعال اینترنتی شطرنج تهران مدد بگیرید.
5- ایجاد یک بانک اطلاعاتی قوی از شطرنج بازان تهرانی .
6- تشکیل کمیته های تخصصی شطرنج و تفویض وظایف هیات و دبیر هیات به این کمیته ها . اکنون زمانی نیست که یک نفر به تنهایی بتواند از پس این همه امور ریز و درشت و آن هم در عرصه ورزش بر آید .کمیته های مورد نیاز هیات تهران البته نیاز به کارشناسی فراوان دارد ولی تقریبا این کمیته های برای هیات شطرنج تهران ضروری است .
1- کمیته آموزش
2- کمیته قهرمانی ( استعداد یابی و پرورش نیروهای نخبه )
3- کمیته همگانی ( ارتباط توام و تنگاتنگ با شهرداری و آموزش و پرورش جهت تبلیغ و ترویج شطرنج در تهران )
4-کمیته مسابقات
5-کمیته مطالعات و برنامه ریزی
6- کمیته فرهنگی و خانواده
7- کمیته اقتصادی

7- ضمن ارائه آمار علاقمندان شطرنج تهران به مسئولین محترم نیاز هیات تهران به یک سالن مستقل و در صورت امکان سالن ویژه بانوان تمهیداتی اندیشیده شود . متاسفانه هیات سابق از پتانسیل موجود دولت در ارتباط با ساخت و ساز های ورزشی و هزینه هایی که در این سه سال عمر دولت نهم در ورزش در این مورد شد استفاده نکرد و اکنون با توجه به افت احتمالی بودجه شما کارسخت تری خواهید داشت .
8- یکی از موارد ضعف که در هیات تهران مشاهده می شود . عدم توجه و اختصاص امکانات و بودجه به نونهالان و بانوان تهران می باشد .در طول سال جدید مسابقات بانوان تهران فقط یک بار و آن هم در فصل مدارس برگزار شد که بدلیل نزدیکی با مسابقات نیمه نهایی قهرمانی کشور استقبال در حد مطلوب نبود . عدم تخصیص بودجه مناسب و امکانات سخت افزاری از معضلات عمده بانوان شطرنج باز می باشد .و در مورد مسابقات نونهالان تهران هم سه جام در سال جاری برگزار شده ( با تلاش های آقای مهدی پور )که به غیر از جام معلم دو جام دیگر می توانست در زمان های مناسب مثل ایام تعطیل به بهبود کیفی و کمی آن کمک کند . و متاسفانه در ایام تابستان نه تنها مسابقات قهرمانی رده های سنی بلکه حتی یک مسابقه نیز برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفته نشد برای کودکان و نوجوانان حداقل هر ماه یک مسابقه ویژه در دو روز پایانی ایام هفته ضروری می نماید.و در مورد مسابقات رده های سنی تهران علیرغم از دست دادن فصل تابستان برگزاری آن در در دی ماه که نونهالان تهران مشغول به امتحانات هستند مطلوب نبوده و بهتر است در صورت لغو مسابقات قهرمانی کشور در بهمن ماه ، در این ماه و یا اسفند ماه برگزار گردد.
9- یکی از معضلات هیات نداشتن اسپانسر است . برای من جای تعجب است چگونه در کرج آقای اسدالهی دو اسپانسر هرچند در مقیاس کوچک برای هیاتشان فراهم نموده است ولی هیات تهران خیر؟بدون شک فراخوان بخش خصوصی برای هیات شطرنج تهران گامی ضروری است و من با توجه به وجود علاقمندان بسیار بعید می دانم که کسی علاقمند به سرمایه گزاری و هزینه حتی بصورت اندک در شطرنج تهران نباشد.
امید است با استعانت از درگاه حق و یاری گرفتن از سوی دلسوختگان این رشته محبوب و اکنون پر طرفدار در تهران شطرنج پایتخت را به ساحل مقصود برسانید .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر