۱۳۸۷ تیر ۲۰, پنجشنبه

استراتژی در شطرنج ( قسمت دوم)

* استراتژی صحیح این است که از حمله های زود هنگام در شروع بازی پرهیز شود.
خیلی محتمل است که مبتدیان بیشتر بازی های خود را با بی اهمیت جلوه دادن این اصل می بازند . حمله نباید تا زمانی که نیروی کافی در زمین برای به موفقیت رساندن آن ، وجود داشته باشد ، آغاز شود. حملات زود هنگام به طور حتم مانند آوار بر سر خود حمله کننده فرود خواهند آمد.
در زیر یک مثال کلاسیک که نتیجه نادیده گرفتن اصول ذکر شده است را می آوریم و پوزسیون حاصل ممکن است از راه های مختلفی حاصل شود.
White Black
1.e4 e5
2.Nf3 Nc6
3.Bc4 Nf6
4.0-0 Bc5
5.d3 d6
6.Bg5 h6

حرکت ششم سفید آشکارا اصل خودداری از آچمز کردن اسب شاه دشمن را قبل از قلعه رفتن وی وپس از قلعه رفتن خود در جناح شاه را ناددیه گرفته است. اگر به جای عقب نشینی فیل پس از حرکت ششم سیاه او اسب را بگیرد ، واضح است که او اصل دیگری را هم در نظر نگرفته است چرا که سیاه با
7...gxf6
ستون بازی خواهد داشت که می تواند مستقیماً علیه شاه سفید بکار گیرد.

7.Bh4 g5
8.Bg3 h5

پوزسیون سفید الان بازنده است. اکنون سفید با

9...h4

با تهدید از دست دادن رخ روبرو می باشد و چنانچه

9.h3

را انجام دهد آنگاه سیاه با

9...g4

ستونی را باز کرده و تهدید رخ قدرتمند و خطرناک جناح شاهش را آشکار خواهد ساخت.


9.Nxg5 h4

سیاه با آماده نمودن تمام نیروهایش برای حمله به شاه سفید ؛ از تهدید
10.Nxf7
سفید و حمله به وزیرش چشم پوشی می کند.

10.Nxf7 hxg3
11.Nxd8 Bg4
12.Qd2 Nd4

اکنون سفید هر حرکتی را انجام دهد ، نمی تواند از این مصیبت فرار کند.
13.Nc3 Nf3+
14.gxf3 Bxf3

سیاه در یک یا دو حرکت مات می کند.
پس سفید نمی تواند ازعواقب شروع بازی ضعیف خود در حرکت سیزدهم با
13.h3
بگریزد چرا که پاسخ سیاه
13...Ne2+ 14.Kh1
خواهد بود و سپس سیاه با
14...Rxh3+
را بازی کرده و پس از
15.gxh3 Bf3#
مات می کند.
اگرسفید در حرکت چهاردهم به جای حرکت دادن شاه در این واریاسون ،
14.Qxe2
را بازی کند آنگاه
14...Bxe2
برای سیاه مهره ای را باقی گذاشته و پوزسیون برنده و خوبی را بدست خواهد آورد..

۱ نظر: