۱۳۸۷ تیر ۲۳, یکشنبه

استراتژی در شطرنج ( بخش پایانی )

یک استراتژی خوب این است که در پوزسیون حریف نقطه ضعفی را پیدا کنیم

حالا در نظر بگیرید که هر دو طرف با رعایت اصول ذکر شده ، بازی را ادامه داده تا به مرحله وسط بازی رسیده باشند. دیر یا زود یکی از بازیکنان با یک حرکت مشکوک پوزسیون خود را ضعیف خواهد کرد. در رده های بالا، موفقیت در شطرنج بستگی به توانایی حریف در بهره برداری از این نقطه ضعف و سپس بهره برداری کامل از آن دارد.
این امر تنها با تجربه حاصل از دقت و تلاش مستمر است که بازیکنان دانشی را که آنها را قادرمی سازد بطور دقیق نقطه ضعف را در پوزسیون حریف ارزیابی کنند ، بدست می آورند. در اینجا تنها کمکی که می توانیم بکنیم این است چند مثال از بازی های واقعی را برای شما ارائه کنیم که در آنها نقاط ضعیف در پوزسیون و چگونگی بهره برداری از آنها را برای شما نشان داده شده است.
برای این که خواننده بیشترین بهره براری لازم را از این مثال ها ببرد او باید همیشه دیاگرام های مختلف را با مهره ها چیده و قبل از خواندن متن تلاش کند تا بفهمد که آیا سفید پوزسیون بهتری دارد یا سیاه؟ ، چه نقطه ضعفی وجود دارد و در نهایت چگونه حمله را بر آن نقطه ضعف هدایت کند. این که تنهاپوزسونی را چیده و سپس مستقیماً حرکات ارائه شده را انجام دهیم چندان مفید نمی باشد




این پوزسیون در بازی بین جانر و مارشال در تورنمنت بین المللی در پستین در سال 1912 بدست آمده است. بررسی ظاهری ممکن است به این نتیجه ختم شود که علاوه براین که سفید یک پیاده اضافی دارد پیاده c سیاه ضعیف و بدون حمایت است . این پوزسیون برای سفید دلخواه است ولی نمی تواند بدون تحمل شکست پیاده را با رخ بگیرد.



White Black

1.Rxc5 Ne2+

2.Kh2 (best) Qf4+

3.g3 Nxg3


پوزسیون سفید یطور واضح نا امید کننده است.
هرجند نقطه ضعف بزرگی در پوزسیون سفید قرار دارد تا آنجایی که او با وزیرش در حال دفاع کردن است که با تمام ستون های بازی که در اختیار دارد ، هدف خوبی برای رخ های سیاه می باشند . حرکات ذیل حکایت دارد که چقدر سریع و بی رحمانه سیاه از این نقطه ضعف خلاص می شود.



White Black
1.Kh2 Rfd8
2.Qe4 Re8
3.Qd5 Re5


سفید تسلیم می شود . چرا که اگر 4.Qd7 را انجام دهد تا از فیل خود محافظت کند ، سیاه با 4...Re7 دوباره به وزیرش حمله می کند و فیل سفید از دست خواهد رفت.

در اینجا این مبحث که فکر می کنم خواندن آن برای شطرنج بازان مبتدی بسیار سودمند است به پایان رسید . خواهشمند است نقطه نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

۲ نظر:

  1. از جناب آقای اسدالهی رییس محترم هیات شطرنج بابت درج لینک و اطلاع رسانی کمال تشکر را دارم. امیدوارم این وبلاگ برای خوانندگان مفید باشد.

    پاسخحذف