۱۳۸۷ تیر ۳۰, یکشنبه

گامبی ها

بدون شک صرف نظر از کیفیت آموزش شطرنج به کودکان و نوجوانان ، نحوه تدریس نیز از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشد.
مبحث زیر صرف نظر از یک بحث آموزشی در ارتباط با شطرنج که در جای خود حائز اهمیت است ؛ نحوه چگونه فکر کردن و بررسی حرکات را به شکلی غیر مستقیم به آنان آموزش می دهد . با هم ببینیم که چطور استاد بزرگ دانیل کینگ و بنت چگونه مبحث گامبی را آموزش می دهند.


گامبی ها
از رونان بنت و استاد بزرگ دانیل کینگ



گامبی فیل

در این هفته شما را با گامبی ها آشنا می کنیم.
گامبی گشایشی است که در آن یکی از بازیکنان ماتریال به حریف پیش کش می کند ( معمولاُ پیاده و به ندرت یک سوار ) برای این که برتری پوزسیونی کسب کند.
در قرن نوزدهم برتری پوزسیونی معمولاُ برتری در گسترش و همراه با یک حمله برق آسا علیه شاه را شامل می شد ، اوانس و گامبی شاه بسیار مشهور بودند. امروزه با پیشرفت تکنیک های دفاعی این گامبی های قدیمی اغلب ناپدید شده اند و یا این که حداقل در سطوح بالا بازی نمی شوند. هرچند در باشگاه های شطرنج و در بازی های سریع آن لاین همچنان خواهان دارند و حتی بعضی مواقع با موفقیت نیز همراهند.
فیل( نام این گامبی هیچ ارتباطی به نام مهره فیل ندارد و تنها ترجمه واژه elephant می باشد- مترجم ) یکی از این گامبی هاست و فکر می کنم حمله جسورانه پیاده ها باعث گذاشتن این نام شده است. ببینیم رونان می تواند از این دام طفره برود.
رونان بنت : من هرگز با این وضعیت روبرو نبودم طبیعتا من تصور نمی کنم e5 را بگیرم که شاهم درمرکز آواره شود و یا سوارهایم نتوانند گسترش پیدا کنند . پس تهدید d x e4.... را چه کنم . من نمی خواهم 3.d3 را بازی کنم چرا که غیر فعال و محدود کننده است و من 3.Nc3 را هم بخاطر 3…., d4 نمی خواهم بازی کنم . 3.Qe2 ممکن است ولی اشکال آن این است که راه فیل شاه خود را مسدود می کند. این یعنی این که من مجبورم d5 را بگیرم . اگر سیاه 3….Q x e5 بازی کند می توانم وزیر را از مرکز با 4.Nc3 برانم . ولی اگر سیاه 3….e4 بازی کند چطور؟
آیا چیزی در 3.d4 است . بعد از 3….d x e4 فکر کنم که 4.N x e5 خوب است .چون پیاده سیاه هر گونه آچمزی بالقوه را در ستون e را سد می کند . من که گیج شدم فکر کنم بازیکنی که گامبی را انجام داده به نیمی از آرزوهایش رسیده است.
دانیل کینگ : 3.d4 جواب خوبی است. وقتی با حرکت غیر معمول مواجه می شوید زود تسلیم نشوید . بعد از 3...dxe4 .4 Nxe5 سفید گامبی را نپذیرفته است ولی قادر است تا مهره های خود را بخوبی گسترش دهد.
در این صورت اگر می خواهید اشتباهتان را اثبات کنید خوب گامبی را بپذیرید . بعد از 3 . exd5 همانطور که رونان هم از ان« وحشت داشت 3...e4 را همراه خواهد داشت.

4. Qe2 Nf6 5 d3

بعد از این وضعیت وزیر سفید وضعیت عجیبی پیدا می کند. ولی با انجام حرکات دقیق می تواند با یک پیاده اضافی به بازی برگردد. من یک بار این پوزسیون را تجربه کرده ام و جنگیدم تا شاهم را حفظ کنم
نظر ما این است سلاح خوبی است ولی خیلی با احتیاط از آن استفاده کنید
منبع : گاردین

۶ نظر:

  1. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

    پاسخحذف
  2. با سلام

    شاه دلم بود و با .... کیش رخت مات شد
    این شعری است که در وصف هدیه تهرانی سروده شده است
    .

    1 - نخست درباره مطلب گامبی ها ، ما که سرانجام نفهمیدیم سپبید در سومین حرکتش چه کار کرد ؟ آخه با حرکت e4 ، اسب خانه ی f3 سپید در خطر است ، چه جوری میشه سفید ویزرش رو بیاره تو خونه ی e2 ف بعدش فرض کنم بیاره ، مگه خودت نگفتی راه فیل سپید بسته میشه ؟

    2 - شما پدر احسان قائم مقامی هستید ، من نخستین بار احسان آقا را در یک اتوبوس در مسابقت قهرمانی رده های سنی در سنندج دیدم که احیان در آنجا در زیر 17 سال ، اول شده بود . با من هم گپ زده بود ، شاید به خاطر اینکه چشمهام زاغه (-: یک دفعه دیگه هم که با من دست داد ، اما خب یادش نمی یاد ، چون من شطرنجم بی مربی بود و دیمی رسیدم کشوری ، موقعی بود که عضو تیم سایپای تهران یا شایدم گرگان اگه اشتباه نکنم بود و سال 1378 بود ، همون سالی که فیلم قرمز از فریدون جیرانی ، سینمای ایران را به قله ی دماوند پرتاب کرد .

    3 - من دو تا کتاب پی دی اف دارم که هرکدوم نزدیک 11 مگابایت حجم دارد ، پی دی اف است ، اسم یکیش هوش شطرنجی خود را بیازمایید هست ، دیگری هم قوانین شطرنج ( کتاب اصلی و بدون سانسور ، همونی که قوانین داوری را مو به مو نگاشته و نایاب هست ) ، اگه خواستی بگو برای شما آپلود کنم .

    3 - در پایان هم یک شعر از خواننده ی مازندران ، دلکش تقدیم می کنم :

    تی محله سنگ تراشون
    ته گیسو افشون افشون
    تی ناز بییه فراوون
    دیگه نممه ته محله جان ، کیجا نممه ته محله

    نمیدونمچرا ما مازندرانی ها تو سری خوریم و سرمون زیاد کلاه میرود ، یکیش همین آهنگ های مازندرانی هست که بی شرف ها رویش شعر فارسی میخوانند و اصلن نامی از آهنگ و خواننده ی اصلیش نمی برند و آخرش میشه مید این فلان استان ، اون دفعه هم آمده بودم تهران فدراسیون کتاب بخرم که پنج شنبه غروب شده بود و از بدشانسی تعطیل بود ، بعدش تلک و پلک رفتیم یک جا مغازه بود ، کتاب شطرنج هم داشت ، سی دی هم داشت ، کیفور شده بودم ، اما خب پول مول نداشتم بخرم ، گفتم آقا کتاب صد بازی برتر کاپابلانکا دارید ؟ او هم یک سی دی در آورد که آکبند و بسته بندی بود ؛ البته رایتی بود ، یعنی اریژینال و می داین راشا نبود ، گفت تو این هست . آمدم بابل دیدم اینکه کاپابلانکا نیست یک مشت نرم افزار بنجول و دمده ی از رده خارج مال وسط بازی و شروع بازی است که تازه کرک و سریال هم نداره و نسخه ی رایگان هست و هیچیش درست و حسابی کار نمی کنه . بر اجداد فروشنده اش نفرین فرستادم و با شرمندگی از روی گل شما و تهرانی های اصیل ، بهش از اون فحش های ناموسی دور کمربندی و والفجر شانزدهی دادم .
    خلاصه سرت رو درد نیارم ، اگر کتاب صد بازی برتر کاپابلانکا داری ، بگذار برامون . پی دی افش . یا بگو به اون رییس روسای فدراسیون ف اون مستر رضایی هست که اصالتن ساروی هست و عینک داره ، با ما هم یک بار شام خورد ، اون موقع پژو 206 سیاه داشت .
    آخ یاد هتل استقلال خیابان حجاب و حمامش و اون زن های خوشگلش که از انگلیس آمده بودند جهانگردی به خیر ، ولی خداییش هیشکی خوشگل تر از هدیه تهرانی نیست .
    خوش به حالتون که این فرشته ی ناز و مهربون به خدای همون آسمونی نگاه میکنه که شما ددش رو میخورین . مواظب هدیه تهرانی باشین ، عزیز دل شمالی هاست .

    4 - راستی اگر ای دی اس ال داری ف بیا فیلم نیوه مانگ رو از سایت ما بردار ، نگاه کن ، بده به اون فلک زده های پایین شهرتون . دی وی دی ریپ شده است .

    خدانگهدار

    پاسخحذف
  3. پاسخ به کاربر محترم : Divesepid

    حرکت سوم که آاقی دانیل کینگ اشاره کردند بهتر است متن را یک بار دیگر بدقت بخوانید
    بهتر است d4 را انجام دهند

    کتاب های مربوطه را هم اگر به نظر مطالب جالب توجهی برای خواندگان باری ترجمه داید که قطعا این طور هست لطف می کنید از طریق ای میل مکاتبه فرمایید


    سعی می کنیم بازی های برگزیده ای از بزرگان از جمله کاپا بلانکا را هم در وبلاگ با تفسیر قرار دهیم

    در ضمن اگر نیاز دارید بعضی از بازی ها را در فابل ورد برایتن ارسال خواهم نمود


    در ضمن خوشحال می شوم اگر صرفاُ مطالب مربوط به شطرنج را در نظرت اعلام فرمایید

    با تشکر قائم مقامی

    ghaemmaghami_ali@yahoo.com

    پاسخحذف
  4. گویا یک سرباز اضافی در صفحه برای سیاه گذاشته اید و در کل روش جالبی بود .

    پاسخحذف
  5. سلام دوستان
    برای بازی شطرنج از لینک زیر دیدن کنید
    http://mahshar.com/online_game/chess

    پاسخحذف
  6. http://mahshar.com/online_game/chess

    عجب سایته
    شما هم عضو بشین با هم یه دست بازی کنیم

    پاسخحذف