۱۳۸۷ مرداد ۹, چهارشنبه

گامبی ها ( قسمت سوم - گامبی وینگ )

مبحث گامبی ها را با گامبی وینگ ( گامبی ضد سیسیلی) به نقل از گاردین و گفتگوی دانیل کینگ و رونان بنت ادامه می دهیم.





1.e4 c5 2.b4

گامبی وینگ ( گامبی ضد سیسیلی)

گامبی ضد سیسیلی (Wing Gambit ) از نظر ظاهری به گامبی مورا شباهت هایی دارد . هدف در هر دو گامبی از بین بردن پیاده c5 می باشد. ولی در مورا ، سفید معمولاُ با سوار هایش بازی می کند، در صورتی که در گامبی سیسیلی بازی گرفتن از پیاده ها نیز امکان پذیر است.

رونان بنت : نزدن پیاده c5 به نظر نمی رسد که یک انتخاب صحیح باشد.انجام هیچ کدام از حرکت های :

2...Nc6, 2...Nf6, 2...d6

عاقلانه به نظر نمی رسد. خوب ببینیم پس از2...cxb4... چه اتفاقی می افتد؟ تنها تجربه من در مورد گامبی سیسیلی مربوط می شود به بازی هایی کمی که با فریتز انجام داده ام و حقیقتاُ خیلی چیز زیادی به یاد نمی آورم. تنها چیزی که به خاطر می آورم همان احساسی بود که در مورد گامبی بنکو داشتم ( تنها رنگ ها جابجا شده اند ) و بازی این طور ادامه یافت :


3 a3 bxa3 4 Nxa3 d6 5 d4


سفید در عوض پیاده از دست داده یک ستون بزرگ برای رخ a1 خود و یک مرکز گسترده و پیشی گرفتن در گسترش را دارد. بیاد دارم که بدجوری در این واریاسون نقره داغ شدم.
چه پاسخ های دیگری در مقابل 3...bxa3... وجود دارد ؟ مثل جواب های من به گامبی فیل که قبلاُ اشاره شد ، فکر کنم وسوسه شدم با 3...d5 . ضربه مهلکی وارد کنم و مرکزم را تقویت کنم . این کار احتمالاُ سفید را مجبور به بازی 4 exd5 می کند و پس از:

4...Qxd5 5 Nf3 e5

وضعیت سیاه رضایت بخش می گردد.

دانیل کینگ : این شاخه آخری یکی از واریاسون های اصلی است ولی این پوزسیون آنقدر ها هم واضح نیست. برونشتین شاخه زیر را آزماش کرده است :

6 axb4 Bxb4 7 Na3

با جنگ بر سر b5 و اخیراُ این ادامه نیز طرفدارانی یاقته است :


6 Bb2 Nc6 7 c4!?

رونان از ادامه زیر وحشت داشت :

3 a3 bxa3 4 Nxa3 d6 5 d4

ولی من در این جا 5...Nf6 و یا ...e5 را توصیه می کنم. من فهمیده ام که سفید فشار بالقوه ای را روی ستون a دارد ولی سیاه هم یک پیاده سالم اضافی دارد . چیزی که من معمولاُ مجبورم برای بدست آوردنش عرق بریزم.
راستی ، اگر می خواهید از این دام بگریزید ، 2...b6 راه مناسبی است برای نپذیرفتن گامبی. این که سفید به چه چیزی دست یافته کاملاُ برای من روشن نیست.

قضاوت : گامبی ضد سیسیلی شوخی جالبی است . البته حقیقت این است که اتفاق نظر برای بهترین پاسخ سیاه وجود ندارد. اما در مقابل یک حریف آماده ، باید بتوانید با یک پیاده کمتر به ازای جبران نه چندان کافی بازی را به پایان برسانید. کتاب Gambitter I ( از نایجل دیویس ) ایده های جالب توجه زیادی برای دو طرف دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر