۱۳۸۷ تیر ۲۷, پنجشنبه

استراتژی پیاده ای ( بخش دوم )


زنجیره پیاده ای

دیاگرام 3

ساختارهای پیاده ای اغلب راه هایی را که در نبرد وسط بازی به انجام می رسد را مشخص می سازد. در بسیاری از گشایش ها ، پیاده ها زنجیره های پیاده ای را تشکیل می دهند. به یاد داشته باشید که پیاده عقب افتاده در زنجیره پیاده ای ضعیف ترین پیاده می باشد چرا که توسط هیچ یک از پیاده ها حمایت نمی شوند. برای این که این زنجیره را نابود سازید باید به آن حمله کنید.
در دیاگرام 3 ، سیاه آماده است تا با c5 به زنجیره پیاده ای سفید حمله کند . حال اگر سفید پیاده c سیاه را بگیرد هر دو پیاده سفید ضعیف شده و بسادگی گرفته خواهند شد.


دیاگرام 4
دیاگرام شماره 4 مثال عملی تری را از حمله به پیاده های عقب افتاده را نشان می دهد. سفید با انتقال پیاده خود به خانه e6 به پایه زنجیره پیاده ای سیاه حمله ور می شود. اگر سیاه پیاده سفید را بگیرد آنگاه با Q×g6 و کیش حریف مواجه می شود. پس حرکت بسیار محکم پیاده سفید و حمله به پیاده عقب افتاده سیاه ، شاه سیاه را در وضعیت نامساعدی قرار داده و به احتمال بسیار در معرض تهدید قرارمی دهد.

پیاده رونده را باید به جلو راند

همانطور که رخ در ستون باز قدرت بیشتری پیدا می کند و ارزش اسب در پایگاه های مرکزی افزایش فوق العاده ای می یابد ، پیاده نیز وقتی به خانه وزارت نزدیک تر می شود قدرتمند تر و خطرناک تر می گردد و چه بسا حریف برای رفع خطر این پیاده مجبور شود که فیل ، اسب و یا حتی یک سوار سنگین را فدا کند.




دیاگرام 5


در دیاگرام شماره 5 پیاده e6 سفید بسیار خطرناک است چرا که از حمایت قاطع وزیر برخوردار است. بعد از این که سفید پیاده را به جلو راند، سیاه باید اسب خود را فوراً فدا کند و یا حتی مجبور شود رخ خود را وقتی که پیاده به خانه e8 برسد با این پیاده تعویض کند.

هر حرکت پیاده یک ضعف ایجاد میکند

دیاگرام 6


با توجه به نحوه زدن پیاده ها ، آنها دو خانه را کنترل می کنند . در عوض ، این هم حقیقتی است که هر حرکت پیاده یک ضعف در ساختار پیاده ها ایجاد می کند . هنگامی که پیاده ها به جلو حرکت می کنند آنها کنترل خانه هایی را که قبلاً داشته اند از دست می دهند . قیل از این که پیاده های خود را حرکت دهید بیشتر فکر کنید بویژه اگر می خواهید پیاده های جلوی شاه را در جناحی که قلعه رفته اید حرکت دهید. در دیاگرام شماره 6 سیاه پیاده g خود را حرکت داده است و خانه های h6 و f6 را ضعیف کرده است . سفید در تلاش است تا از خانه ضعیف h6 بهره برداری کند و پیاده ها و سوار های خود را به این خانه هدایت کند.

۳ نظر:

  1. جاي پاي سبز شما مشاهده شد ممنونم كه سر زديد.

    پاسخحذف
  2. سلام دوست عزيز
    ممنونم که از وبلاگ من ديدن کرديد
    و مرسی بخاطر کامنت زيبای شما
    وبلاگ خيلی عالی و مفيدی داريد ،لذت بردم
    بزم هم منتظر حضور سبز شما هستم
    شاد و برقرار باشيد

    پاسخحذف
  3. از لطف شما در زمینه به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتتون خیلی متشکرم zanjani85@gmail.com

    پاسخحذف