۱۳۸۷ مرداد ۲, چهارشنبه

گامبی ها ( قسمت دوم گامبی مورا )

1e4 c5 2 d4 cxd4 3 c3
گامبی مورا

دانیل کینگ : ما بررسی گامبی ها را با مورا ادامه می دهیم . وقتی جوان بودم آن را با موفقیت بکار می گرفتم تا این که در مسابقات اوپن با پاسخ های قابل قبولی [ از طرف سیاه ] روبرو شدم. سفید یک پیاده را قربانی می دهد تا گسترش سریع پیدا کند و برای بازیکنان نا آگاه بدون استثنا خطرناک جلوه می کند . با انجام حرکات زیر به پوزسیون موجود در دیاگرام خواهید رسید :


3...dxc3 4 Nxc3 Nc6 5 Bc4 d6 6 Nf3 Nf6

سیاه براحتی گسترش داده است ولی در دام افتاده است.
رونان بنت : من آن را بازی نکرده ام ولی قصد دارم با اصول کلی آن را شرح دهم . اگر سفید می خواهد جبرانی به ازای پیاده اش بدست بیاورد باید تهاجمی تر ادامه دهد . من مایلم که قلعه بروم و رخ را در ستون e قرار دهم و سعی کنم شاه را به وسط بکشانم ولی این کار شاید کمی کند باشد. 7.Bg5 امیدوارانه تر به نظر می رسد و بعد از 7...e6 تله 8 .e5 را بوجود می آورد . و سپس :


8...dxe5 9 Qxd8 Kxd8 10 Rd1+

( و یا حتی+0-0-0) ) و اگرچه سفید دو پیاده کمتر دارد ولی شانس های دارد.
و دیگر چه ؟ 7. e5 فوری محکم به نظر می آید و وضع را وخیم می کند و به سیاه اجازه نفس کشیدن نمی دهد .

7...dxe5 8 Qxd8+ Kxd8 9 Ng5

. حمله مطمئناُ جبرانی است برای از دست دادن این دو پیاده
دانیل کینگ : من تصور نمی کنم که سفید جبران کافی برای دو پیاده را بعد از ادامه زیر داشته باشد:

7 Bg5 e6 8 e5

ولی 7 . e5 فوری بهتر است. یک اشتباه از از سوی سیاه کافی است تا به شکست سریع او منجر شود . برای مثال :

7...Nxe5?? 8 Nxe5 dxe5 9 Bxf7+


و وزیر سقوط می کند.
بهترین ادامه این است :

7...dxe5 8 Qxd8+ Nxd8,

ولی

9 Nb5 Rb8 10 Nxe5


به سفید حمله بی رحمانه ای به ازای پیاده های از دست داده می دهد.
در ضمن نباید این ادامه را نادیده گرفت
7 e5 Ng4 8 e6!


با ایده :
8...fxe6 9 Ng5

در یک روز خوب ،سیاه می تواند مقاومت کند ولی فشار اولیه در شروع بازی چندان خوشایند نیست .

قضاوت : مورا خطرناک است ولی پاسخ مناسب دارد . نبرد ضد سیسیلی ریچارد پالیستر (Everyman Chess ) راه دقیقی را برای سیاه ترسیم می کند ولی خیلی پیجیده است . اگر دوست دارید با سفید این ریسک را متحمل شوید گامبی مدرن مورا ( از هنس لنگراک) را که حاوی 300 صفحه تحلیل تفصیلی است ، مطالعه کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر