۱۳۸۷ مرداد ۱۰, پنجشنبه

گامبی ها ( قسمت چهارم - بلک مار دیمر )

گامبی بلک مار دیمر(Blackmar Diemer)

رونان بنت : سری بحث های گامبی را با گامبی بحث برانگیز Blackmar Diemer پی می گیریم . شما این گامبی را در تورنمنت دورتموند ، مورلیا – لینارس و یا سایر تورنمنت های ممتاز نمی بینید ولی این گامبی هوادارانی را در سطح باشگاهی و سایت های مختلف اینترنتی دارد. عجیب بودن این گامبی به خاطر این است که یک گامبی d4 واقعی است . به همین دلیل برای سیاه ناخوشایند می آید. بعد از 1...d5 ، سیاه ممکن است بازی را با طرح های پوزسیونی و آرامتری دنبال کند . ولی سفید با 2.e4 بازی را به قسمت باز و تاکتیکی زمین می کشاند ( تصادفاُ ، این پوزسیون می تواند در بازی اسکاند یناوی نیز حادث شود بعد از1 d5 e4، هیچ چیز نمی تواند مانع از 2.d4 سفید شود ).

بعد از
2... dxe4 3 Nc3
( f3 3 فوری که توسط گامبی باز قرن 19 ، آرماند بلک مار ابداع شد می تواند با 3…e5 پاسخ داده شود )
3... Nf6 4 f3
ما به نقطه شروع پوزسیون گامبی بلک مار دیمر می رسیم. این حرکت مورد علاقه یک شطرنج باز نسبتاُ ضعیف آلمانی بنام امیل جوزف دیمر بود که در دهه 1940 با این گامبی ثروتمند شد و بقیه عمر خود را سرسختانه به دفاع از آن پرداخت. از این جا ، به طور غیر منتظره و براحتی می توان به اشتباه افتاد . اولین بارمن با این گامبی درکلوب شطرنج گاردین مواجه شدم ، من f3 را گرفتم . این خوب است ولی شما باید بدانید که چکار می کنید. من نمی دانستم و در حالی که حریفم به سرعت و تهاجمی گسترش می داد من اشتباهات معمول بسیاری از بازیکنا نی که پیاده های گامبی را می پذیرند را انجام دادم و هر چیزی را دادم تا برتری ماتریالم را حفظ کنم.

در دیاگرام فوق ، سیاه بدجوری دچار اشتباه شده است. این پوزسیون پس از انجام حرکات زیر بدست آمده است :

4... exf3 5 Nxf3 c5 6 d5 e6 7 Bg5 h6 8 Bxf6 gxf6 9 Bb5+ Bd7 10 dxe6 fxe6

سفید حالا 11 Ne5 را بازی می کند و بازی این طور ادامه می یابد

11... fxe5 12 Qh5+ Ke7 13 0-0 Qe8 14 Qxe5 Bxb5 15 Nd5+

و سیاه تسلیم شد.
مطالب زیادی در مورد گامبی بلک ماردیمر وجود ندارد . جان کاکس در بخشی از کتاب مقابله با شاخه های نامعمول d4 (Everyman Chess) فصل کوتاه و نه چندان جالبی دارد و در حالی که گامبی بلک مار دیمر(Batsford ) اثر گری لین که دیگر تجدید چاپ نشده تلاش بیش از حدی کرده تا کتابش را بفروش رساند .
سخت است تا از این نتیجه که گامبی بلک مار دیمر خیلی ریسکی است طفره برویم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر